(te veel) Eten op Vakantie

Een snelle zoekactie op internet levert weinig antwoorden op de vraag waarom we meer eten als we op vakantie zijn. Er zijn genoeg tips als ‘’eet niet te veel in all-in clusive resorts’’, en ‘’eet niet alleen pizza als je uit eten gaat’’, te vinden. Helaas schijnt dit geen licht op waar de kern van het probleem ligt. Wij zochten het wel uit en geven je tips waar je wat mee kan.

Internet

Het internet staat bol van artikelen die je vertellen hoe je kunt voorkomen dat je tonnetje rond van vakantie terugkomt. We zijn bang om aan te komen op vakantie, en waarschijnlijk terecht. Hoeveel we aankomen op vakantie verschilt en eenduidige cijfers lijken er niet te zijn. Het gemiddelde ligt op bijna een kilo (0.7 kg) met uitschieters naar de ruim 3 kilo (3,4 kg) in een vakantie van 2 tot 3 weken (Cooper & Tokar, 2016). Amerikanen komen jaarlijks zo’n 0.6 kilo aan, waarvan ruim de helft (52%) tijdens the holiday season. Een periode van zes weken die men start met thanksgiving en waar kerst ook in valt. Het lijkt dus dat gezelligheid, vakantie en vrije tijd samengaan met gewichtstoename, maar waarom?

Het probleem met eten en vakantie

Allereerst eten we niet alleen omdat we honger hebben. Eten is ook vaak een sociale aangelegenheid. Wanneer we met zes of meer personen eten, verhoogt onze calorie inname met ruim 70%. Dit komt neer op zo’n 300 kcal extra voor de meeste mensen (Castro, 2000). Wanneer we op vakantie dus met een grotere groep dan normaal tafelen, lopen we meer kans om meer te gaan eten.

Een ander probleem is misschien dat we op vakantie uit onze normale routine zijn. In een eerder stuk gaven we het belang van structuur al aan. Op vakantie valt die structuur weg. We gaan later naar bed en worden later wakker. Te weinig slapen an sich kan al een probleem zijn omdat het leidt tot minder wilskracht en een zucht naar meer, calorierijk eten (Spiegel, Tausali, Penev, & van Cauter, 2004). Het wegvallen van onze vaste eetmomenten zorgt er misschien voor dat we afgaan op ons gevoel en wat we zien.All-You-Can-Eat-Buffet-RestaurantMealPrices

Afgaan op wat we zien is een probleem omdat we de neiging hebben om meer te eten wanneer er veel verschillende soorten voedsel aanwezig zijn. Hoe gevarieerder het eten, hoe meer we eten (Rolls, van Duijvenvoorde & Rolls, 1984). Op vakantie, en zeker op de vakantieresorts, is er veel en gevarieerd eten aanwezig. Dit zorgt er ook voor dat eten altijd voor handen is, waardoor het makkelijker is om aan onze impulsen toe te geven.

Alcohol

Een andere grote factor die ervoor zorgt dat we sneller aan onze impulsen toegeven is alcohol. Op vakalcoholantie kan de alcoholtoename makkelijk verdubbelen (Cooper, 2016). Een probleem aangezien alcohol ervoor zorgt dat we minder remmingen ervaren en dus eerder toegeven. Daarnaast wordt alcohol genomen voor het plezier, het dient niet om ons te voorzien van de nodige voedingsstoffen. Naast dat alcohol zelf de nodige calorieën levert, zorgt het ook voor een honger gevoel. Verminderde remmingen en een vergroot honger gevoel leiden helaas niet tot weloverwogen keuzes wat betreft voeding. Je loopt eerder het risico om een met Baileys overgoten crêpe weg te werken dan een gezonde salade.

Zonder zorgen op vakantie

Gelukkig is op vakantie gaan en op gewicht blijven geen onmogelijke taak. Voordeel van een vakantie waarbij je flink de toerist uithangt, is dat je veel aan sight seeing doet. Sommigen van ons lopen ontzettend veel op vakantie, waardoor je dus weer wat meer calorieën verbrandt. Anderen spenderen hun dag met zwemmen, fietsen, volleybal of beachtennis. Allemaal activiteiten die zorgen voor een hogere verbranding. De vakantieganger die echt niks anders doet dan luieren en eten, die heeft eerder een probleem.

Ookal beweeg je veel ‘’you can’t outrun a bad diet’’, oftewel die drie rondes aan volle borden bij het all you can eat– buffet ga je er niet af krijgen met een potje tafeltennis. Wie op gewicht wil blijven moet dus een plan hebben. De tips die je online kunt vinden zijn over het algemeen wel goed. Alleen bestaat er een gat tussen onze intentie en het uiteindelijke gedrag, mits we onszelf daarop voorbereiden. Wanneer je op vakantie bent wil je juist even vrij zijn, en daar moet je ook zeker van genieten. Wil je echter op gewicht blijven, of wil je zelfs afvallen, dan zal je jezelf enigszins moeten beperken.

outrun bad diet

Structuur

Ook hier pleiten wij toch voor enige mate van structuur. Zorg ervoor dat je voldoende slaap en rust hebt zodat je drang naar snel en minder gezond eten minder is. Zorg ook dat je gewoon ontbijt,  lunch en een diner neemt. Door de vaste maaltijden aan te houden kun je voorkomen dat je op een onverwachts moment honger krijgt en gaat voor een snelle (ongezonde) hap. Je kunt ook gerust een tussendoortje nemen in de vorm van een lekkere cocktail of de plaatselijke specialiteit, maar uiteraard met mate.

Portietgrootte is ook nog van belang. In sommige landen zijn de porties aanzienlijk groter. Wil je verschillende dingen van de kaart proberen, deel dan de gerechten met elkaar. Je kunt bijvoorbeeld een paar lekkere voorgerechten uitkiezen en die met elkaar delen. Toetjes zijn sowieso altijd een goed idee om te delen, al kun je die misschien beter overslaan. Toetjes zijn meestal gewoon zoet en lekker, maar niet nodig voor je dagelijkse behoefte. Zeker als je weet dat je na het eten nog gaat borrelen is het raadzaam om het toetje over te slaan.

Borrelen kan zoals hierboven uitgelegd dus dubbel zorgen voor extra calorieinname, van de drank zelf en van de ontstane honger en verminderde remmingen. Met mate drinken is uiteraard altijd het advies, maar probeer het op vakantie ook echt te beperken. Spreek bijvoorbeeld met jezelf een vast aantal van wat je gaat drinken af (bijvoorbeeld twee cocktails), of een vaste tijd zoals bijvoorbeeld alleen in de avond. Houd het wel bij een laag aantal alcoholische versnaperingen, drink je er te veel dan loop je een grote kans dat je je niet aan je plan houdt (verminderde remmingen). Bij alcohol is het echt een zaak van hoe ver je jezelf wilt beperken. Wil je geen risico lopen op een nachtelijke snackaanval, dan kun je er beter voor kiezen om gewoon niet te drinken. Scheelt ook in de calorieën van de drankjes zelf.

Conclusie

Al met al is het dus op vakantie ook gewoon een kwestie van opletten en even bezig zijn met je doel. Plan een klein beetje vooruit, maar wees vooral bewust van de valkuilen op vakantie. Door alleen al daar bewuster mee om te gaan kun je voorkomen dat je jezelf te buiten gaat. Veel van ons eten gaat ongemerkt dus bewust worden is een belangrijk aspect van gewichtsverlies. Ben je aan het einde van je vakantie wél aangekomen, pak dan thuis gewoon de draad weer op en ga weer verder met waar je voor de vakantie gebleven bent. Een poging tot afvallen of op gewicht blijven valt of staat niet met een of twee keer een tegenvallend resultaat op de weegschaal. Als je weet waar het tegenvallende resultaat vandaan komt, in dit geval de vakantie, dan kun je er ook iets aan doen. Leren en weer verdergaan totdat het lukt!

Over de komende weken en gedurende zomer zullen we regelmatig tips voor op vakantie delen op onze facebookpagina. Uiteraard beantwoorden wij met alle liefde al jullie vragen over slank blijven op vakantie, dat mag hier, via onze inbox of op facebook.

 

 

Bronnen:

de Castro, J. M. (2000). Eating behavior: lessons from the real world of humans. Nutrition16(10), 800-813.     

Cooper, J. A., & Tokar, T. (2016). A prospective study on vacation weight gain in adults. Physiology & behavior156, 43-47.

Rolls, B. J., Van Duijvenvoorde, P. M., & Rolls, E. T. (1984). Pleasantness changes and food intake in a varied four-course meal. Appetite5(4), 337-348.

Spiegel, K., Tasali, E., Penev, P., & Van Cauter, E. (2004). Brief communication: Sleep curtailment in healthy young men is associated with decreased leptin levels, elevated ghrelin levels, and increased hunger and appetite. Annals of internal medicine141(11), 846-850.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Marcel Niccum (maandag, 06 februari 2017 22:54)


    Very great post. I just stumbled upon your blog and wished to mention that I have truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I will be subscribing on your feed and I am hoping you write once more soon!

  • #2

    Johnathan Maggio (donderdag, 09 februari 2017 05:37)


    Hmm it looks like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I'm still new to everything. Do you have any helpful hints for beginner blog writers? I'd genuinely appreciate it.